O vzťahovej väzbe ...

Z každej strany počúvame o tom, čo podporuje naše fyzické /telesné/ zdravie, ale už menej o zdraví duševnom. Nemyslime hneď na nejaké obávané psychické choroby, ale na spôsob prežívania a riešenia každodenných situácií, problémov či vzťahov, ktoré nám život prinesie.
Dnes už vieme, že predpokladom zdravého psychického vývinu dieťaťa je bezpečná vzťahová väzba, pri ktorej dieťatko vie, že v stresových a úzkostných situáciách sa môže spoľahnúť na aktívnu fyzickú i emočnú oporu i podporu rodiča, v prvých dňoch i mesiacoch je to prioritne maminka. Tá sa stáva aj po pôrode dieťatka jeho bezpečnou základňou a čo najlepšie fungovanie zabezpečuje jej jemnocitná reaktivita, teda citlivé a okamžité reagovanie na potreby dieťaťa, ktoré k nej vysiela určité signály.
Na vzniku vzťahovej väzby sa zúčastňuje senzorický aparát dieťaťa – ktorý umožňuje orientovať sa na osobu matky, motorický aparát – na dosiahnutie telesného kontaktu – ruky, nohy, hlava, ústa … a signálny aparát – plač, pohyby rúk, hlavy, džavotanie, mimika tváre – úsmev, ktoré majú za úlohu primäť matku k uspokojovaniu potrieb a túžob dieťatka – privodiť opatrovateľské správanie .

V minulosti nebol tejto väzbe prikladaný veľký význam, môžeme sa aj dnes stretnúť s názormi, že postačujúci vzťah dieťaťa a matky sa vyvíja na základe uspokojovania základných biologických potrieb ako je hlad, smäd, teplo či sucho … ostatné potreby ako napríklad telesná blízkosť, spoločné spanie, nosenie, hojdanie a podobne boli považované za zbytočné rozmaznávanie, častokrát pripisované len primitívnym národom a nedôstojné života človeka v modernej civilizovanej spoločnosti.
Už v minulom storočí sa však našli aj psychoanalytici, psychológovia či psychiatri, /napr. J. Bowlby, K. Lorenzo … / ktorí si pospájali súvislosti a na základe mnohoročných skúmaní a porovnávaní detí i dospelých ľudí s psychickými poruchami, z ktorých ako najľahšíe formy spomeniem napríklad len dnes tak časté depresie, vzťahové problémy, nechuť žiť život a podobne - a zistili v podstate jednoduchú vec- že vytvorenie pevnej vzťahovej väzby je pre človeka primárna – prvoradá – biologicky evolučne zakotvená potreba. A že tieto prvé skúsenosti zo života malého človiečika sa zapíšu do jeho výbavy osobnosti a ovplyvnia jeho sociálne správanie, radosť do života i dôveru v človeka na celý život.

Dieťa k tejto väzbe smeruje svojím pudovo inštinktívnym pripútavacím správaním, ktorým je vybavené geneticky a ktoré sa aktivuje nielen keď je hladné či smädné, ale aj keď chce byť len jednoducho na rukách, hojdané, nosené v rytme chôdze /ako to bolo za čias v brušku/, byť v blízkosti mamičky, nadväzuje kontakt očami, zlaďuje sa s ňou akoby boli stále spoločnou jedinečnou a jedinou bytosťou.
V prvých dňoch po narodení nerozlišuje dieťatko seba a matku ako odlišné osoby. /Spitz/ Až neskôr si začína budovať vzťah k matke ako inému objektu, vzniká diáda. A keďže sa hovorí, že dojča v tomto období miluje a žije prostredníctvom úst – je najdôležitejšou súčasťou vzťah ústa – prsník – koža – /Montagu, Anzieu/ a teda nenahraditeľné dojčenie. Neprijíma ale do seba všetko len cicaním a hltaním, ale aj videním a hmatom /nemáme na mysli len ruky ale celú pokožku/ a tak sa pomaly začne dívať a cítiť SVET. /Erikson/

Úryvok z knihy J. Hašto – Vzťahová väzba – Ku koreňom lásky a úzkosti
„Dieťa sa učí prispôsobovať svoje „branie“ matkinej pohotovosti k „dávaniu“. V tomto období sa formuje aj postoj dôvery voči svetu, ľuďom a tiež SEBE SAMÉMU. Rozhodujúce pri tom je , či je matka spoľahlivá, istá či neistá, láskyplná alebo chladná. Ak sa dieťaťu vpečatí, že moci, od ktorej je závislé sa nedá dôverovať, rozšíri tento negatívny postoj aj na seba – svoje telo, orgány … Dôsledkom môže byť prehnaná bezmocnosť, závislosť, túžba a hlad po podnetoch, postoj sústavnej nespokojnosti, rezignácie či beznádeje …
Je teda dôležité, aby matka sprostredkovala dieťatu istotu, bezpečie, dôveru a spoľahlivosť. To môže len matka, ktorí si sama dôveruje.
Veľký význam pri tomto vývoji má niekedy väčší význam jej nevedomý postoj, ako vedomé správanie. Tento postoj vie dieťa vycítiť a zachytiť, čo sa znova veľmi rýchlo odrazí v jeho správaní.
Za rizikové sa považuje aj obdobie odstavovania od dojčenia. Ak je spojené so stratou bezpečia, /odlúčenie od matky/ môže dôjsť k akútnej infantilnej depresií alebo chronickému smútku, ktorý dáva celému životu depresívny podtón – neskorší sklon k pesimizmu.“

Harald Schultz Hencke tiež upozorňuje na najdôležiejšie priania dieťaťa a a význam ich uspokojovania kvôli optimálnemu vývinu jedinca a predchádzaniu neskorších neuróz. Rozlišuje orálne, intencionálne a epidurálne priania.
Orálne súvisia s ústami – slasť z cicania, pociťovania teplého mlieka a z pocitov sýtosti. Trvajú najmä od 0 do 2 rokov.
Intencionálne sú jeho potreby venovať sa okolitému svetu a epidermálne sa týkajú nehy – potreba nežného kožného kontaktu a najvčasnejšie sa spájajú s dojčením.
Schopnosť adekvátnej reakcie a teda rýchleho uspokojenia potrieb bábätka – nie je daná v plnej sile aicky, treba ju rozvíjať a posilňovať.
Poruchy matkinej osobnosti a nedoriešené vzťahové vzory sa odzrkadlia na psychickom vývoji dieťaťa, či už sú nedostatočné z kvalitatívneho alebo kvantitatívneho hľadiska.
Preto je dôležité, aby sa mamičky naučili dôverovať sami sebe a čo najskôr sa naladili na svoje dieťatko. Dôležitý je samozrejme aj vývoj v maternici, ale následne môžeme svoj jemnocit ešte zvýšiť. Prvou dôležitou vecou po pôrode je čo najskorší kontakt koža na kožu – mama a dieťa. Bábätko v takomto prípade a za pozitívnych okolností využiť reflex samoprisatia, čo vo väčšine prípadov zabezpečí bezproblémový začiatok dojčenia.
Blízkosť dieťaťa po pôrode zvyšuje u matky jemnocitné správanie a uľahčuje rozpoznať potreby dieťaa skôr, ako začne plakať. Napríklad pocit hladu najskôr signalizuje otáčaním hlávky zo strany na stranu, otváraním ústočiek a podobne. V takejto chvíli sa pravdepodobne bábätko podarí čo najlepšie prisať na dvorec a nielenže dostane dostatočné množstvo cenného kolostra, ale zároveň chráni bradavky pred poškodením a následnými komplikáciami.
Rozdiel vidíme v ťažšom správnom prisávaní sa už plačúceho nespokojného novorodenca, ktorý zúrivo chmatká bradavku a nedostatočne otvára pusinku.

V niektorých prípadoch môžeme oponovať teóriou o vrodenej – genetickej /dedičnej/ predispozícií ku komplikovanému správaniu a pesimistým sklonom. Tu je naozaj nebezpečenstvo nevytvorenia silnej vzťahovej väzby, ak matka pri “ťažko zvládnuteľným” novorodencom, alebo dvojičkami, nezvláda nahromadený stres a nevidí ako odozvu na svoje snahy spokojnosť dieťaťa, klesá jej sebavedomie a postupne prestáva adekvátne reagovať na plač dieťaťa, čo vytvára začarovaný kruh.
V takýchto situáciách musíme mamičku podporiť a hľadať pomoc v rodine I okolí, aby nestrácala nádej a sebavedomie. Na základe viacerých štúdií našťastie vyplynulo, že aj pri komlikovaných dojčatách sa pri rýchlom a spoľahlivom matkinom jemnocitnom správaní vyvinú na vyrovnané, spokojné deti, ale bohužiaľ i naopak, pohodoví novorodenci pri odmietavom správaní, nedostatku prejavovanej lásky, pri chýbajúcom jemnocite matky a pomalých alebo žiadnych reakciách reakciách na potreby dieťaťa vzniká neistá vzťahová väzba a dieťa s úzkostným alebo obtiažnym správaním.

Jemnocit si môžu maminky vypestovať častým /neustálym/ kontaktom s dieťatkom, nosením, hojdaním, dojčením na požiadanie, spoločným spaním, dotykmi – hladkanie, túlenie / koža na kožu, masáže detičiek.

/Zdroje : J. Hašto – Vzťahová väzba – Ku koreňom lásky a úzkosti, prezentácie a štúdie OZ MAMILA, Masáže detí a dojčiat – Janka Hašplová, články a štúdie rôznych autorov … /

Poslať nový komentár

Smajlíci
:-)(giggle):-D(rofl);-):-P:-*(blush):-|:-(;-(:-OB-](clap)(y)(heart)(brokenheart)(hug)(flower)(sun)(cake)(beer)
Nepovinné. Obsah tohto poľa je súkromný a nebude verejne zobrazený.
Úsmev Chichocem sa Veľký úsmev Váľam sa od smiechu po podlahe Mrkám Vyplazený jazyk Bozkávam Hambím sa Mlčím Smútok Plačem Prekvapenie Pohoda Tlieskam Áno Srdce Zlomené srdce Objímam Kvietok Slnko Torta Pivo
  • Webové a e-mailové adresy sú aicky zmenené na odkazy.
  • Allowed HTML tags: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Riadky a odstavce sa zalomia aicky.
  • Textové smajlíky budú nahradené obrázkovými.
  • K textu môžete pridať obrázok.

Viac informácií o možnostiach formátovania



Autorské práva vyhradené

Vzťahujú sa na vlastné články, hodvábne výrobky a výtvarné diela z iných materiálov.